Aktiviteter i biotop
Aktiviteter
Formål
Det overordnede formål med vores aktiviteter er at styrke børnenes forståelse og nysgerrighed for naturen, der kan
bevidstgøre børnenes egne erfaringer og overføre disse erfaringer i forbindelse med nye situationer - phronesis
(Tordsson, 2006, s. 26). Dette er ligeledes i overensstemmelse med Deweys erfaringsbegreb “learning by doing”
( Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 43) og Piagets tanker om akkomodation og assimilation, hvor ny læring lagres
i skemaer fx barnets opdagelse af antal af ben på hvirvelløse dyr kan være forskellige, og hvordan denne
forskellighed kan klassificeres fx insekter. Efter denne akkomodation kan barnet genkende og klassificere andre i
nsekter - assimilation (Krøigaard, 2016 s. 93).
Vores aktiviteter er ikke tænkt som to isolerede aktiviteter men er tænkt som dele af et længerevarende forløb
gennem børnehavetiden, hvor biotopen anvendes regelmæssigt året rundt.
Overordnede didaktiske overvejelser
Gennem jævnlig tilbagevenden til biotopen, forventer vi at børnenes naturfaglige dannelse styrkes, og med vore
opmærksomhed på selv at anvende fagbegreber/videnskabssprog, vil børnene kunne tilegne sig og huske denne
katalog viden gennem dialog, observation og deres kropslige handlinger (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 62).
I vores didaktiske overvejelser indtænker vi ligeledes børnenes mulighed for personlig udvikling fx i forhold til
fordybelse, nysgerrighed og koncentration samt eventuelt at have mulighed for at turde.
Der ud over indtænker vi også det sociale aspekt, hvor naturen danner rammen om et fælles tredje, hvor børnene
samarbejder, hjælper og kommunikerer gennem aktiviteterne (Tordsson, 2006, s. 30).
Vi forventer at børnene undervejs kan rette deres opmærksomhed mod andre objekter i aktiviteterne fx ved
planteopgaven finde skrubtudser, hvirvelløse dyr eller svampe, som de finder en større interesse i. Vi vil give
plads til disse “sidespor”, hvor børnene fx kan tilbydes at hjembringe svampe til presning, men samtidig have
vores oprindelige sigte i fokus (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 61)
Vi har anvendt Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel i forbindelse med vores didaktiske overvejelser for
aktiviteterne.
Aktivitet 1 - Planter på biotop
Læringsforudsætninger
Vores målgruppe er børnehavebørn fra 4-6 år. På baggrund af vores tidligere erfaringer fra praktikker tænker vi,
at børnene udelukkende kan kategorisere planter som træer, hække og blomster.
I forhold til børnenes motoriske niveau tænker vi at biotopen ligger tilstrækkelig tæt på de nærliggende institutioner
uden at gåturen derhen vil blive en udfordring.
Rammefaktorer
Børnene skal holde sig ind et afgrænset område hvor planterne kan indsamles. Afgrænsningen tænker vi er fra
stien til søen mellem de to elletræer.
Børnene skal have passende påklædning til ophold i biotopen. Vi vil medbringe spande til opsamling af planterne
samt velegnede handsker til plukning af brændenælder.
Mål
At børnene fordyber sig, viser interesse og opnår fortrolighed med de planter de finder på biotopen.
Indhold
Samling af forskellige planter, presning, sammenligning ligheder forskelle, kigge i fagbøger
Indsamling af brændenældeskud og tilberedning af brændenældesuppe
Læreprocessen
I forhold til Bernsteins tre læringsrum tænker vi at vi vil bevæge og inden for alle tre positioner hvor vi går foran i
udvælgelsen af aktiviteten og formulere mål for hvad aktiviteten indeholder. Under indsamling af planterne går vi
ved siden af fx hvis børnene er usikre på om nogle af græsserne også er planter, kan vi undre os sammen med
børnene og se om disse har “skjulte” blade eller rødder.
Vi tænker at vores position er bagved børnene fx når/hvis de fordyber sig i de enkelte planter sammen med de
andre børn eller hvis deres fokus rettes mod fundne dyr.
Vi tænker at alle børnenene har forudsætninger for deltagelse i aktiviteten men er samtidig også opmærksomme
på, at børnene kan deltage på forskellige niveauer: fuld deltagende, periodevis deltagende, samt opmærksomt og
tilfreds deltagende på sidelinjen. Det er vigtigt at vi er fokuseret på, at alle deltagende har mulighed for at blive
opslugt af aktiviteten, være i dyb koncentration og føle sig passende udfordret. Derudover kræver det også at
tingene afprøves flere gange og mobiliseringen af gåpåmod. Men også oplevelsen af at føle sig udfordret på
aktiviteten, før oplevelse indfinder sig, har betydning for deltagerne. Vi må søge efter det, der kan tænde børnenes
interesse for at være deltagende og vedholdende i aktiviteten. Vores egen interesse og engagement har en vigtig
betydning for børnenes motivation for aktiviteten, så de kan gå derfra med en god oplevelse (Wiegaard, 2016, s. 256).
Afprøvning af aktiviteter og evaluering
I forhold til vurdering og evaluering inddrager vi vores egne oplevelser og erfaringer med aktiviteten.
Vi har indsamlet forskellige planter fra vores biotop og efterfølgende presset dem til et herbarium. Vores oplevelse
var, at det var meget vanskeligt og tidskrævende at identificere planterne, men let, også for vores brugergruppe, at
beskrive, sanse og sammenligne dem, hvilket styrker den matematiske forståelse (Andersen & Lindhardt, 2015).
Ud over indsamling til herbarium har vi plukket brændenældeskud til suppe. Vi tænkte at det kunne være spændende
at vise børn, at denne lidt utilnærmelige plante faktisk kan spises. Vi lærte også, at de blå engangshandsker ikke
beskytter tilstrækkeligt, da vores fingerspidser blev lettere følelsesløse resten af dagen.
I dette forløb har vi fået erfaringer med hvordan en naturfaglig opgave har styrket vores opmærksomhed fx på de
mindre planter i biotopen. Det har også styrket vores eksperimenterende tilgang fx om vi kunne laminere bladene
uden de mistede farve. Vi har desuden oplevet hvordan denne opgave har har styrket vores opmærksomhed og
interesse for planter i andre sammenhænge blandt andet i vores sommerferie.
Brændenældesuppe
Aktivitet 2 - Dyr på biotop
Rammefaktorer
Vi tænker de samme afgrænsede rammer som i første aktivitet. Vil vil forberede kartoffel- og duftfælder med
børnene inden afgang til biotopen. Derudover vil vi medbringe sier, insektnet, luppe, fotobakker, små bægrer og
spande., bestemmelsesdug, bøger og Ipad
Mål
At børnene fordyber sig, viser interesse og opnår fortrolighed med de dyr de finder på biotopen.
Indhold
Finde forskellige dyr i biotopen, anvende redskaberne, sammenligning og kategorisering ved brug af
bestemmelsesdug opsætning af fælder.
Afprøvning af aktiviteter og evaluering
Kartoffelfælder: Vi har afprøvet kartoffelfælder to forskellige steder. Den ene ved Rød-Ellens fod, den anden helt
tæt ved vandkanten. Dagen efter var der ikke gået dyr i fælderne. Vi valgte at beholde fælderne et par dage mere,
i håb om at dyrene bare skulle have lidt længere tid. Fælden ved Rød-Ellen blev lagt bedre i plan med jordbunden.
Efter to dage var fælden ved træet fuld af bænkebiddere, der havde spist eller gravet sig igennem fældens bund. I
fælden ved søbredden var der stadig ingen dyr eller spor efter dyr.
Duft fælder: For at tiltrække sommerfuglene i biotopen har vi opsat duftfælder i form af garn indsmurt i honning.
Selvom fælderne blev tilset flere gange på forskellige tidspunkter på dagen, viste ingen sommerfugle interesse for
honningen. Efter en varm dag kunne vi konstatere, at garnet var helt udtørret. Vi lavede derfor et nyt forsøg med
honningen, denne gang blev garnet lagt i lage med honning og vand, i håb om at garnet kunne opsuge sukkeret
bedre. Heller ikke dette forsøg tiltrak nogle sommerfugle. Vi har tidligere set både Admiral og (formodentlig) Grønåret
Kålsommerfugl på biotopen, men i de varme dage efter ferien har vi kun observeret to i området.
Fund af dyr i vand: Til indsamling har vi brugt sier og fotobakker. Mange af dyrene er meget små og bevæger sig
konstant og hurtigt. Det var derfor vanskeligt nøjagtigt at bestemme disse hvirvelløse dyr, men vi kunne godt
kategorisere flere som fx rygsvømmere, guldsmedenymfer og myggelarver.
Fund af dyr på land: Dyrene på land har været meget lettere at indfange og vi har derfor kunnet observere en
langt mere mangfoldig diversitet her. I brændenælderne fandt vi et par larver, der havde spundet bladene om sig.
Vi tog nogle af de indspundne blade med hjem, for at undersøge om vi kunne holde og artsbestemme dem efter
en fuldstændig forvandling. Larverne spiste godt af friske brændenælde blade. To larver spiste to blade dagligt.
Larverne forpuppede sig også, men grundet hærværk i Yvonnes have, oplevede vi ikke udklækning af pupperne.
Også i Også i disse aktiviteter har vi oplevet at vores opmærksomhed er blevet skærpet særligt i forhold til de
mindre dyr i biotopen, som vi nu er langt bedre til at spotte frem for fx fuglene i området.
Hvordan kan man arbejde videre med biotopen
Som nævnt indtænker vi biotopen som udflugtsmål året igennem. Vi har følgende forslag til hvordan det naturfaglige
aspekt kan inddrages i andre aktiviteter, samt hvordan naturen kan inddrages i andre sammenhænge.
Årstidernes skiften i forhold til planterne. Ændringer af bladenes størrelse og farve fra det spirende forår til løvfald, hvor bladene presses på forskellige tidspunkter.
Svampejagt
Naturen inddrages i kreative aktivitet fx indsamling af visne blade til bladbilleder, indsamling af materiale til
juledekorationer fx ellekogler.
“Hvor er dyrene om vinteren?”. Lede efter hvirvelløse dyr under grene, sten eller blade. Finde spor efter hvirveldyr.
Fuglevandring. Fodring af fugle og dialog om de forskellige fugle - nogle kan svømme, andre kan ikke. Ved fund af fjer kan vi forsøge at finde ud hvilken fugl den kommer fra.
Terrarie - opgrave tørv fra biotopen og iagttage de hvirvelløse dyr i en periode.
Akvarie - Haletudse hold
Ved jævnlig benyttelse af biotopen, vil vi blive opmærksomme på børnenes interesser, og dermed kunne
rammesætte pædagogiske aktiviteter med udgangspunkt i deres perspektiv.
Litteratur
Andersen, M. W. & Lindhardt, B. (2015). Pædagogers arbejde med matematisk opmærksomhed i dagtilbud. I
I. Kornerup & T. Næsby (red.), Kvalitet i dagtilbud; Grundbog i dagtilbudspædagogik (s. 61-77). Frederikshavn: Dafolo.
Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Vidensformer og hukommelse. I D. T. Gravesen (red.), Natur og udeliv;
Uderumet i pædagogisk praksis (s. 53-67). København: Hans Reitzels Forlag.
Krøigaard, K. (2016). Udvikling, relation og personlighed - et psykologisk perspektiv på pædagogik. I D. T. Gravesen
(red.), Pædagogik; Introduktion til pædagogens grundfaglighed (s. 79-104). København: Hans Reitzels Forlag.
Tordsson, B. (2006). Hvad er "friluftslivets pædagogik"? Perspektiv på friluftslivets
pædagogik (1. udg., s. 11-31). CVU Sønderjylland.
Wiegaard, L. (2016). Bevægelse og idrætsaktiviteter i pædagogisk praksis. I D. T. Gravesen (red.),
Pædagogik; Introduktion til pædagogens grundfaglighed (s. 249-274). København: Hans Reitzels Forlag.
Meget spændende læsning - godt underbygget med koblinger til relevant teori. Fint at tage afsæt i praktikerfaringer om aldersgrupper forståelse af planter.
AntwortenLöschenAktivitet 1 - ift. jeres mål (jeg kan ikke læse det hele så måske har I skrevet det...), fold gerne ud hvorfor børnene skal sammenligne og snakke (dialog) om bladene - er der en kobling til jeres indledning omkring naturfaglig dannelse? Fint at holde fokus på en eksperimenterende tilgang :-) God billeddokumentation.
Aktivitet 2 - jeg tænker jeres mål er beskrevet lidt som de tegn I ville kunne iagttage - hvorfor tænker I det er væsentligt at 'børnene viser interesse for og observerer dyrenes forskellighed...' Er der nogle kortsigtede mål i forhold til de langsigtede mål i jeres indledning?
Vh Ida