Sneglenes Univers

         Naturfestval 20 - Sneglenes Univers
 

Sammenhæng

I forbindelse med besøg fra Nygade Børnehave har vi gennemført en pædagog initieret science aktivitet om snegle.

Vores mål var at lave en aktivitet, hvor børnene fik mulighed for at forholde sig eksperimenterende til emnet.


                    Indsamling af snegle

Vi ville gerne indsamle forskellige snegle, derfor tog vi ud til forskellige steder




Vi fandt skovsnegle i skoven ved Hjelmalle og vinbjergsnegle på udearealet ved Broagers
SFO Mariegaard.

                 
Forberedelse - Indsamling af faglig viden

                                

                                                                 Faktaboks


  • Der findes over 100 forskellige snegle i Danmark

 

  • Sneglene har allerede et sneglehus når de udklækker af ægget

  • Munden sidder under sneglen med tusindvis af små tænder

  • Sneglen har en bred mund med en raspetunge

 

  • Snegle producerer slim, så de kan bevæge sig

 

  • Slimen beskytter også imod fjender som fx. skovmyren

  • Vinbjergsnegle kan opnå en alder mellem 6-8 år 




                             👆                                                                                       👆

 Fra venstre: snegl, vinbjergsnegl med tænder     Vinbjergsnegl med slim

                            

                                    Indretning af terrarier og spisevaner

Terrarierne indrettede vi med jord, visne blade, mos og træpinde sneglene allerede sad på. Vi satte også nogle sten ind, så de kunne gemme sig, da sneglene bedst kan lide det køligt og skygget. De blev ekstrem glade for salat, æbler og banan.



 

Her får i en lille video, hvordan sneglen holder et "ædegilde"


Vi er klar til Festivalen




Mål

Målet med aktiviteten er, at børnene bliver nysgerrige på sneglene, observerer, bruger redskaber,

klassificere efter fx efter størrelse og kommunikerer: Fortælle hvad de ser, stiller spørgsmål og

fortæller hvad de tror der vil ske (forudsigelser).


Inklusion

Aktiviteten er tilrettelagt sådan, at vi har mulighed at justerer forløbet og støtte børnene i forhold til deres

alder og niveau (stilladsering). Dermed vil alle børnene have mulighed, for at blive inkluderet.


Tiltag

  • Observere/se nøje efter: Forskelle, ligheder, bevægelse, håndtere, vende og dreje sneglene,

sammenligneog kategorisere

- matematiske kompetencer, rummelige dimensioner: vægt, længde, højde,

 hurtighed, farve, størrelse.


  • Anvende redskaber: Lup, glasplade


  • Kommunikation og dialog: Anvende fagsprog - støtte børnenes hverdagsviden

til videnskabelig viden.


  • Produktive spørgsmål

 - Hvad ser I?

  - Hvad sker der hvis?

 - Mon en snegl kan?


  • Drage konklusioner og beskrive


  • Undersøge: Hvordan snegle spiser, hvordan den bevæger sig, hvilken er hurtigst?


  • Opstille hypoteser:

Hvad spiser snegle?

Kan sneglen bevæger sig over en knivsæg?

  Hvad sker der hvis vi vender glaspladen på hovedet?


  • Æstetisk-sanselig aktiviteter Forme snegl af modellervoks og tomme sneglehuse

    • Sneglen har kun én fod. Brug underarmen og prøv at bevæge den hen over bordet

som en snegl.

 

    • Tegne snegle


    • Modellere snegle


Tegn

Børnene var aktive medspillere og udviste interesse for sneglene. De ældste børn på 6 år anvendte lup til at se

undersøge nærmer, ligesom de også kendte til forskellen mellem havesnegle og skovsnegle.

Børnene kom med

forudsigelser om, hvad der skete når glaspladen blev vendt på hovedet og når sneglene gled over en knivsæg.

De undersøgte, klassificerede og vendte og drejede sneglene, og var meget interesserede i hvad og hvordan de spiste.


De to yngste børn på henholdsvis 3 og 4 år var noget tilbageholdende, med at undersøge og bruge redskaber, men begge

to overvandt deres væmmelse/tilbageholdenhed og havde undervejs sneglene i hænderne.

Børnene udviste også selv

initiativ fxI stedet for at lægge sten i “trækvognene” fandt de to yngste på, at de mindste snegle skulle op i trækvognen.

Efter børnene havde undersøgt sneglene ønskede de selv at tegne og modellere snegle.


  Børnene i fuld gang....




Evaluering

Vi havde oprindeligt valgt at evalueret vores aktivitet dels gennem egne observationer og dels gennem børnenes perspektiver

ud fra

både kvantitative og kvalitative spørgsmål (Mottelson & Muschinsky, 2017, s. 111).

Da vi selv blev optaget af børnenes initiativer og interesse,

glemte vi i “forvirringen” at spørge børnene til sidst. 

De to drenge var mere hårdhændede med sneglene end pigerne. En af drengene prøvede

bl. a. at trykke sneglenened mod kniven.

Der var stor forskel på den ældste dreng og den ældste pige trods samme alder.

Drengen var svær at fastholde fx ventede han ikke på svar,

før han stillede næste spørgsmål. Han begyndte også at lede efter insekter i græsset

under aktiviteten. Det virkede på os, som om han trængte til fysisk aktivitet.

Derfor justerede vi aktiviteten, og tog drengene på sneglejagt ved parkeringspladsen.

Der var drengene meget engagerede. 



Pædagogiske overvejelser

Vidensformer 


Vi vil skabe alsidigt læringsrum der indeholder katalog viden ved at anvende fagord i kommunikationen og dialogen

med børnene.

Den abstrakte katalog viden vil vi understøtte med analogier. Fx at snegle bruger slimen til at beskytte sig mod bid

fra insekter, kan understøttes ved at sneglen passerer en knivsæg.

Gennem dialog vil vi give børnene mulighed for at formulerer deres iagttagelser og

oplevelser med sneglene ud fra deres egne forforståelser fx fra tegnefilm, eller hvor de selv har fundet snegle.

Vi har desuden indtænkt kropslig viden, fx hvor børnene får mulighed for at sanse sneglenes bevægelser i hånden i

forhold til iagttagelser af sneglens bevægelser

på på glaspladen. (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 53).

For at understøtte børnenes langtidshukommelse har vi indtænkt nogle æstetisk-sanselige

aktiviteter (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 182)


  • Didaktiske positioner

Da vi ikke kender til børnene og heller ikke ved hvilken alder børnene har, tænker vi, at vores didaktiske positioner set ud

fra James Christies involverings model (ucsyd.dk),

vil spænde bredt fra instruktør til tilskuer i løbet af aktiviteten. Gennem tilrettelæggelsen af aktiviteten har vi på

forhånd påtagetos instruktør rollen.

Vi har valgt at lægge alle vores objekter og materialer ud på bordet inden børnene ankommer. Derved vil vi få indblik i

hvad børnene er mest optaget af. Vores tanke er, at vi vil tage udgangspunkt i børnenes interesse, for at øge motivationen

om aktiviteten. Det kan fx være en umiddelbar interesse for redskaber eller modellervoks.

I denne situation står vi som tilskuer og observerer.I situationer hvor børnene fx spørger om redskaberne og om hvordan

de anvendes, her indtager vi positionen som regissør.

Der kan også opstå situationer hvor børnene observerer eller opstiller hypoteser, som vi ikke har været opmærksomme på,

hvor vi her agerer som ligeværdige legekammerater.

Den position vi dog antager vil fylde mest i dette forløb er rollen som legeleder, idet vi er bevidste om, at børnenes interesse

kan bevæge sig ud over vores planlagte aktivitets indhold.

Fx bruge lup til at studerer andre genstande eller dyr i området, eller at modellerer andre figurer.

Vi vil derfor guide børnene gennem rammesætning fx at luppen kan bruges til at se på

sneglene og modellervoksen kan bruges til at forme en snegl.


Andre overvejelser

Vi har bevidst fravalgt at farve modellervoksen i signal- og neonfarver, for at børnene ikke skal få associationer om legetøj.  

Et andet delelement i forhold til det sanselige kunne være, at børnene fik mulighed for at smage den medbragte mad til sneglene.

Dette er fravalgt grundet corona situationen.


Det er så spændende .....


                   

                                       Snegleræs.....
                        Bildergebnis für schnelle schneckeBildergebnis für schnelle schneckeBildergebnis für schnelle schnecke


 

                                                      


Forberedelse
  • Indsamling af fagligviden:

    • Over 100 forskellige landsnegle i Danmark

    • Sneglens mund sidder under sneglen og gemmer på tusindvis af fine små tænder.

    • Sneglen har en bred mund med en raspetunge (Natur Familier, u.å.).

    • Snegle udskiller slim, så de kan bevæge sig. De bruger også slimen til at beskytte sig,

    •  hvis de skulle møde farlige fjender f.eks. en skovmyre (Natur Familier, u.å.)

    • Snegle har hus, når de udklækkes af ægget (Statens naturhistoriske museum, u.å.)

    • Fagudtryk: Følehorn, åndehul, fod, nøgensnegl, hermafrodit/tvekønnet (Den store danske, u.å.)

  • Indsamling af snegle og indretning af terrarier:

    • Havesnegle fandt vi under skræppebladene ved campus

    • Skovsnegle fandt vi i skoven ved Hjelmallé

    • Vinbjergsnegle fandt vi på udearealet ved Broager skoles SFO Mariegaard

    • Vi indrettede tre terrarier med materiale fra de tre findesteder til sneglene

  • Afprøvning

    • Vi undersøgte hvad sneglene foretrak af føde: Æble, skræppeblade, banan, salatblade.

    • Ting som kirsebær, tomat, gulerod, kød pålæg og ost havde slet ingen interesse.

    • Afprøvede hypoteser, brugte lup og afprøvede om vi kunne se sneglene spise under glaspladen

  • Hjemmelavet modellervoks opskrift:

    • 2 dl salt, 5 dl mel, 2 spsk citronsyre (godkendt til levnedsmiddelbrug), 1 tsk olie, 5 dl vand.

    •  Alle ingredienserne hældes i en gryde og koges under omrøring i 3 minutter. Tag gryden af blusset,

    • og lad det køle af. Når temperaturen er til at arbejde med kan massen farves med kulør eller frugtfarve.

    • Modellervoksen skulle kunne holde en måneds tid opbevaret i lufttætte glas.

    • Se hvordan på.






Litteratur

Den store danske, (u.å.): Lungesnegle.

Lokaliseret d. 22. juni 2020 på: https://denstoredanske.lex.dk/lungesnegle



Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Vidensformer og hukommelse.

I D. T. Gravesen (red.), Natur og udeliv; Uderummet i pædagogisk praksis (s. 53-67).

Aarhus: Hans Reitzels Forlag.


Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Et didaktisk perspektiv på kompetenceområdet natur og udeliv.

I D. T. Gravesen (red.), Natur og udeliv; Uderummet i pædagogisk praksis (s. 182-212).

Aarhus: Hans Reitzels Forlag.


Mottelson, M. & Muschinsky, L. J. (2017). Metodologi.

I A. G. Holtoug (red.), Undersøgelser; Videnskabsteori og metode i pædagogiske studier

(s. 111-128). Aarhus: Hans Reitzels Forlag.


Natur Familier, (u.å.): Tre sjove aktiviteter med snegle.

Lokaliseret d. 22. juni 2020 på:

https://www.naturfamilier.dk/naturoplevelser/tre-sjove-aktiviteter-med-snegle/


Statens Naturhistoriske Museum, (u.å.): Hvordan dannes sneglens hus?

Lokaliseret d. 22. juni 2020 på:

https://snm.ku.dk/natureksperterne/alle_opslag/2015/2015.5/hvordan-dannes-sneglens-hus/


Ucsyd, (u.å.): Til dig, der arbejder med leg og legekultur i dagtilbud.

Lokaliseret d. 22. juni 2020 på: https://www.ucsyd.dk/forskning/leg-og-legekultur-i-dagtilbud



Kommentare

Beliebte Posts aus diesem Blog

Dyrehold

Udviklingsprojekt

Aktiviteter i biotop